Przygotowałem skróty klawiszowe, aby łatwiej było sobie zapamiętać pod czas pracy z programem.
SKRÓTY NARZĘDZI
Strzałką zaznaczamy obiekty które nas interesują ( przeważnie zaznaczamy przeciągając kursorem od prawej do lewej)
Wiaderko wypełnia interesującą nas powierzchnię. Skrót klawiszowy [B] .Może to być kolor lub tekstura.
Linie - lines , rysowanie linii. Skrót klawiszowy [L]. Możemy rysować w czterech kierunkach. Góra, dół, lewo i prawo. Linia zmienia kolor w zależności według której osi rysujemy. Mamy trzy kolory, zielony, czerwony i niebieski. Strzałki Góra/dół -kolor niebieski, strzałka w lewo - kolor zielony, strzałka w prawo-kolor czerwony. Podczas rysowania linii możemy zablokować kierunek rysowania za pomocą klawisza [Shift]. W czasie rysowania linii , możemy wprowadzić wartość długości linii.
Prostokąt - rectangle. Skrót klawiszowy [R]. Możemy rysować prostokąty, kwadraty i trójkąty (np: kwadrat przecinamy narzędziem linia [L] ) .Wymiary możemy dodać wpisując podczas aktywnego narzędzia długość oraz szerokość (np. 12,14) i zatwierdzając klawiszem [Enter] . [Shift] blokuje podczas rysowania kierunek uwzględniając oś kolorów. [Alt] tworzy punkt bazowy dla linii. Wybieramy punkt i następnie klikamy LPM nowy punkt, tworzy się linia bazowa dla naszego kwadraty , czy prostokąta. Wybierając Rotate rectangle, możemy ustawić kąt rysowania nowej płaszczyzny. Może to być płaszczyzna względem innego obiektu.
Łuki - Arc - Arcs - rysowanie łuków z 2 punktów. Skrót klawiszowy [A]. Wypukłość określamy za pomocą wychylenia względem wybranych 2 punktów. Wartość promienia wpisujemy podczas aktywnego narzędzia i zatwierdzamy klawiszem [Enter].
Łuki z 3 punktów i wycinek okręgu - narzędzie nie posiada klawisza skrótu. Znajduje się w narzędziu 'Okrąg' pod strzałką.
Przesuwanie - Move. Skrót klawiszowy [M]. Zaznaczając obiekt i przytrzymując klawisz [Ctrl] tworzymy przesuwając kopię. Możemy określić długość przesunięcia według wybranej osi. Wciskając klawisz [M] poruszamy obiektem, aby włączyć funkcje i wpisujemy wartość przesunięcia, następnie zatwierdzamy [Enter] i wyłączamy [Spacja].
Kiedy mamy potrzebę kopiowania obiektu z powieleniem, trzeba włączyć funkcję , nacisnąć [CTRL] ,oddalić o interesującą nas odległość nacisnąć LPM i napisać (np. x5) powstanie 5 kopi w określonej odległości od siebie po wybranej osi.
Jeśli mamy potrzebę wypełnienia przestrzeni pomiędzy obiektem ,a obiektem skopiowanym. trzeba włączyć funkcję , nacisnąć [CTRL] ,oddalić o interesującą nas odległość nacisnąć LPM i napisać (np. /5) powstanie 5 kopi pomiędzy obiektem oryginalnym ,a kopiowanym. Jeśli odległość nie będzie wystarczająca, program wstawi możliwą ilość.
Wepchnij / wyciągnij , push / /pull Skrót klawiszowy [P]. Używając [CTRL] przy wyciąganiu płaszczyzny, pozostawia płaszczyznę początkowa. Dwukrotne klikniecie zastosuje poprzednie parametry narzędzia. Kiedy wyciągając wprowadzimy jakąś wartość liczbową i zatwierdzimy klawiszem [Enter] , uzyskamy potrzebny wymiar.
Obrót obiektu. Skrót klawiszowy [Q]. Z [Ctrl] tworzymy kopie. Kąt określamy wpisując wartość przy włączonym narzędziu i zatwierdzając klawiszem [Enter]
Miara - Tape measure tool. Skrót klawiszowy [T]. Z [Ctrl] przełączamy na tworzenie linii pomocniczych. Dodatkowo możemy zmienić rozmiar planu, obrazu według ,którego chcemy modelować. Zaznaczamy interesujący nas odcinek, wpisujemy potrzebna wartość. Zatwierdzamy [Enter]
Komentarze